سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ذهن یک روانشناس

گلیکوزامینوگلیکان چیست؟

    نظر

گلیکوزامینوگلیکان ها که GAG  نیز نامیده می شوند، گلیکوکونژوگه هایی هستند که برای تنظیم عملکرد سلولی کار می کنند و فعل و انفعالات طبیعی بین سلول ها را تعیین می کنند. به عبارت ساده تر، آنها کربوهیدرات های پیچیده ای هستند که اساساً در تمام اشکال حیات آلی یافت می شوند و مسئول کمک به انتقال سیگنال های بیوشیمیایی بین سلول ها هستند. GAG ها تضمین می کنند که سلول ها و بافت های طبیعی رشد می کنند و نقش حیاتی در ایجاد بافت های همبند مناسب ایفا می کنند. پوست خشک یا آسیب دیده ناشی از دو مشکل اصلی است که GAG ها برای کمک به آن ها کار می کنند. این دو عامل اصلی عبارتند از: آسیب به سد محافظ پوست که باعث از بین رفتن رطوبت بیش از حد می شود و پروتئین ها و قندهای نگهدارنده آب پوست پروتئوگلیکان ها و گلیکوزآمینوگلیکان ها از بین می روند.

 دلیل دوم دلیلی که در اینجا بیشتر به آن توجه داریم می تواند منجر به رشد نامنظم پوست شود؛ زیرا ممکن است GAG های ناکافی برای تنظیم عملکرد پوست و رشد ساختاری وجود نداشته باشد. بدون سطوح GAG مناسب ظاهر بیمار می تواند به شدت تغییر کند و منجر به مشکلاتی که شامل جای زخم غیر طبیعی، پیری زودرس، چین و چروک و موارد دیگر می شود. هنگامی که پوست گلیکوزامینوگلیکان ها را از دست می دهد، اتصالات بین سلول ها ضعیف و شل می شود، آویزان شدن پوست رخ می دهد - از یک مشکل نسبتا جزئی مانند چین و چروک گرفته تا موارد شدیدتر افتادگی پوست بدن.

چگونه گلیکوزامینوگلیکان ها به ایجاد پوستی سالم کمک می کنند؟

گلیکوزامینوگلیکان ها بخش کلیدی در فرمولاسیون بسیاری از کرم ها یا پمادهای محبوب و موثر ضد پیری و احیا کننده هستند. به این ترتیب، آن‌ها برای هر فرد مبتلا به پوست غیر طبیعی، خشک یا آسیب‌دیده در دسترس خواهند بود. روند از دست دادن GAG، همانطور که در بالا ذکر شد، می‌تواند باعث ایجاد مشکلات پوستی مختلفی شود که راه‌حل‌های موضعی مبتنی بر GAG برای معکوس کردن و بهبود آن‌ها کار می‌کنند.. این کرم‌ها و پمادها برای بازگرداندن گلیکوزامینوگلیکان‌ها به سطح مناسب‌شان عمل می‌کنند، حضور آن‌ها را تقویت می‌کنند تا فضای بین سلولی را پر کرده، سلول‌ها را هیدراته کنند، آن‌ها را به هم متصل کنند و به عنوان «جاذب شوک» عمل کرده باشند. بهترین پوست ممکن راه حل های مبتنی بر GAG می توانند جای زخم را التیام بخشند، بافت یکنواخت را در پوست ایجاد کنند و حتی به پوست کمک کنند تا به طور موثر با استرس ناشی از رویدادهایی مانند جهش رشد، بارداری یا کاهش/افزایش وزن سریع و از علائم کشش و سایر مشکلات مرتبط با آن جلوگیری کند.